PROGRAM CZYTELNICZY
„KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM”
REALIZOWANY W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 7
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
1. Cele programu:
- Stymulowanie rozwoju zainteresowań czytelniczych.
- Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej.
- Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dziecięcej.
- Kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy przez całe życie.
- Doskonalenie umiejętności czytania.
- Rozwijanie pamięci, wyobraźni i koncentracji.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- Nauka szacunku do książek.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Rozwijanie słownictwa, umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym.
2. Cele będą realizowane przez :
- Samodzielne czytanie książek, słuchanie wybranych utworów, recytowanie wierszy.
- Wspólne czytanie książek w klasie, świetlicy szkolnej.
- Swobodne wypowiedzi na tematy słuchanych utworów.
- Omawianie treści przeczytanych książek.
- Nauka fragmentów baśni, bajek, i wierszy na pamięć.
- Zdobywanie informacji o autorach książek z encyklopedii, Internetu
- Lekcje biblioteczne.
- Organizowanie wystawek poświęconych wybranym pozycjom i twórcom literatury dziecięcej.
- Przygotowywanie imprez czytelniczych, inscenizacja niektórych baśni i bajek
- Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych recytatorskich i czytelniczych.
- Ekspresja plastyczna utworów literackich
- Współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną.
3. Przewidywane efekty końcowe po zrealizowaniu programu „Książka moim przyjacielem”:
Uczeń :
- Samodzielnie czyta utwory literackie.
- Uważnie słucha prezentowaną treść utworu.
- Opowiada przeczytany samodzielnie lub wysłuchany utwór literacki.
- Ilustruje wybrany fragment utworu.
- Potrafi zaprezentować ulubioną książkę.
- Zna wybranych autorów literatury dziecięcej.
- Zna i stosuje regulamin biblioteki szkolnej.
- Korzysta z księgozbioru szkolnego.
- Zna rodzaje źródeł informacji.
- Potrafi znaleźć określoną informację w encyklopedii, słowniku, książce popularno-naukowej.
- Chętnie bierze udział w konkursach.
- Aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez czytelniczych.
4. Ewaluacja:
Ewaluacja (sprawdzanie czy cele zostały osiągnięte) zostanie przeprowadzona przez:
- Obserwację podczas zajęć.
- Ankiety dla uczniów.
- Wyniki konkursów czytelniczych.
5. Zadania i sposoby realizacji :
A.Organizowanie szkolnych imprez promujących czytelnictwo :
– czytanie „Pamiętnika grzecznego psa”, inscenizacja „Psie Smutki” z okazji Dnia Kundelka (październik)
– „W świecie baśni Andersena”- inscenizacja z okazji Dnia Postaci z Bajek, konkurs „Moja ulubiona postać z baśni (listopad)
– „Witajcie w świecie książek” – inscenizacja z okazji pasowania na czytelnika biblioteki szkolnej (grudzień)
– inscenizacja na podstawie wiersza „Pan Maluśkiewicz i wieloryb” poświęcona poecie J. Tuwimowi (styczeń)
– inscenizacja baśni „O zimie, gwiazdorze i miłości” – bajkowe prawdy o życiu (luty)
– impreza czytelnicza „Czy znasz wiersze Jana Brzechwy” (marzec)
– obchody Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci” (kwiecień)
– obchody Ogólnopolskiego Dnia Bibliotekarza i Bibliotek (maj)
– obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, spotkanie literackie (czerwiec).
B. Realizowanie projektów edukacyjnych realizowanych w oddziałach szkolnych :
– akcja „Czytanie na śniadanie” (każdego dnia na świetlicy rano)– „Znacie? To posłuchajcie.” (raz w tygodniu na świetlicy)– „Czytanie na dywanie” (każdego dnia na świetlicy)– „Starsi czytają młodszym” (raz w miesiącu)
C. Lekcje biblioteczne:
– klasa pierwsza: „Witajcie w świecie książek”
– klasa druga: „Bajkowe prawdy o życiu”
– klasa trzecia: „Przeczytać książkę od deski do deski”
D. Organizowanie konkursów szkolnych:
– konkurs recytatorski „Jesienne wierszowanie” (listopad)– konkurs „Mistrz pięknego czytania” (styczeń)– konkurs czytelniczy „Czytanie jest the best”, „Czytelnik Roku” ( czerwiec).
E. Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną:
– Korzystanie z księgozbioru MBP.– Udział uczniów w konkursach organizowanych przez MBP.– Obchody Ogólnopolskiego Dnia Bibliotekarza i Bibliotek.
Opracowała : Szczepek Jolanta