Program Edukacji
Program edukacji ekologicznej realizowany w ramach projektu „Eko-Sanok
zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie różnorodności biologicznej miasta”
w Szkole Podstawowej nr 7 w Sanoku w roku szkolnym 2015/2016
Program jest przeznaczony dla uczniów klas I-III. Będzie realizowany na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i na zajęciach w świetlicy szkolnej.
Cel programu
Głównym celem programu jest podniesienie wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci w zakresie funkcjonowania sieci NATURA 2000 i walorów różnorodności biologicznej Sanoka.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań światem, jego różnorodnością i pięknem
- pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym
- wzrost świadomości na temat wartości i potrzeby zachowania różnorodności
- propagowanie wiedzy o walorach przyrodniczych Sanoka i okolic
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą
- rozwijanie aktywności badawczej, doskonalenie umiejętności obserwowania środowiska
- uświadomienie zagrożeń jakie niesie dla środowiska działalność człowieka
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska natury
- poznanie różnych form ochrony środowiska
- wspólne podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Przewidywane efekty:
- Po zrealizowaniu programu edukacji ekologicznej uczeń:
- prowadzi proste obserwacje
- zna nazwy roślin, zwierząt typowych dla ekosystemów naturalnych i sztucznych
- wie co oznacza różnorodność biologiczna
- zna zasady zachowania się w bezpośrednim kontakcie z przyrodą
- wymienia czynniki zagrażające środowisku
- rozumie konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska
- zna różne formy ochrony przyrody
- zna cenne obszary przyrodnicze na terenie Gminy Sanok
- wie czym jest NATURA 2000
- umiejętnie korzysta z różnych źródeł informacji
- uczestniczy w konkursach, imprezach, przedstawieniach o tematyce przyrodniczej i ekologicznej
- potrafi współpracować, podejmować decyzje, rozwiązywać problemy w twórczy sposób.
Metody pracy: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, mini wykład z pokazem, film, inscenizacje, zajęcia terenowe, wycieczki, spacery, obserwacja, eksperyment, działalność praktyczna, praca w grupach, lekcje multimedialne.
Działania edukacyjne:
1.Edukacja o bioróżnorodności (zajęcia w terenie):
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w okolicach szkoły. Uczenie się rozpoznawania roślin i zwierząt, które można spotkać w bliskim sąsiedztwie swojego miejsca zamieszkania.
- Wędrówki po lesie: -wycieczki do lasu, poznanie drzew, krzewów, roślin zielnych -wykonanie księgi lasu -wycieczka do Muzeum Przyrodniczo-Łowieckiego w Nowosiółkach, poznanie zwierząt zamieszkujących lasy.
- Kolory i zapachy łąki: -wycieczka na łąkę, rozpoznawanie roślin i zwierząt -wykonanie zielnika.
- Poznanie miejsc cennych przyrodniczo w Sanoku: -wycieczka do parku, spotkanie ze strażnikiem przyrody – wykonanie zdjęć zakątków parku -poznanie zieleńców miasta.
2.Pogłębianie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych:
- Prowadzenie badań, doświadczeń przyrodniczych.
- Organizowanie warsztatów edukacyjnych z wykorzystaniem gier planszowych o tematyce przyrodniczej.
- Zorganizowanie konkursów szkolnych : „Kasztaniaki i inne dziwaki” (wykonanie eksponatów konkursowych z materiału przyrodniczego), konkursu recytatorskiego „Przyroda w poezji” i Turnieju Ekologicznego.
- Wykonanie wystaw prac plastycznych o tematyce ekologiczno-przyrodniczej. Udział w konkursach organizowanych w ramach realizacji projektu przez UM Sanok.
- Przygotowanie inscenizacji „Jesienna poleczka”, „Wiosna na łące”.
- Nauka piosenek, czytanie tekstów o tematyce przyrodniczej.
- Wykonywanie prac plastycznych przedstawiających różne ekosystemy.
3.Edukacja o czynnikach zagrażających różnorodności biologicznej:
- „Co zagraża roślinom i zwierzętom?”- zajęcia warsztatowe. Ustalenie źródeł zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby.
- „Na tropie zanieczyszczeń”- spacery w okolicach szkoły, ocenianie stanu najbliższego środowiska.
- Przygotowanie ulotek „Żyj z przyrodą w zgodzie”.
4.Propagowanie wiedzy ekologicznej:
- Zorganizowanie zajęć o różnych formach ochrony środowiska (parki narodowe, rezerwaty, parki krajobrazowe, NATURA 2000, pomniki przyrody).
- Czytanie informacji na temat parków narodowych na terenie woj. podkarpackiego.
- Wystawa prac plastycznych „Rośliny pod ochroną”.
- Wykonanie plakatów zachęcających do ochrony środowiska.
- Przygotowanie inscenizacji „Dziuplaki, dziuplaki, poznają was dzieciaki”.
- Prowadzenie akcji dokarmiania ptaków w okresie zimy.